Telecommunicatiewet (spamverbod)

Wil je een e-mail met een commercieel, charitatief of ideëel doel versturen? Dan heb je vooraf toestemming van de ontvanger nodig. Dit noemen we ook wel opt-in. Je moet kunnen bewijzen dat je toestemming hebt gekregen. Het is daarom belangrijk dat alle processen hiervoor zijn ingericht.

Dit zegt de Telecommunicatiewet over e-mail:

  • Voor het verzenden van commerciële e-mail is toestemming nodig.
  • Voor e-mail naar eigen klanten of relaties gelden andere voorwaarden.
  • Elke geadresseerde mag zich verzetten tegen verder gebruik van zijn e-mailadres.
  • De regels gelden zowel voor zakelijke als niet-zakelijke e-mailadressen.

Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming vooraf?

Bestaande klanten mag je ongevraagd berichten sturen over diensten of producten die te maken hebben met wat ze eerder hebben gekocht. Verplaats je in jouw klanten: als ik product X heb gekocht, kan ik dan reclame voor product Y verwachten? Geef ontvangers bij ieder bericht de mogelijkheid zich af te melden voor ongevraagde berichten (dit doet de Contaqt software automatisch).

Wanneer is iemand klant van mij?

Iemand is klant van jou, als je hem of haar een product of dienst hebt verkocht. Wil je een klant een bericht sturen om reclame te maken of voor een goed doel? Dan hoef je niet vooraf toestemming te vragen. Maar je moet je klanten wel bij ieder bericht de mogelijkheid geven zich af te melden voor ongevraagde berichten.

Iemand heeft informatie bij mij opgevraagd, of is een prospect van ons bedrijf. Mag ik zo iemand op de verzendlijst voor een nieuwsbrief zetten?

Nee. Alleen aan klanten mag je zonder toestemming vooraf nieuwsbrieven of andere berichten sturen. Iemand die informatie opvraagt is nog geen klant. Een prospect ook niet. Je moet dus eerst toestemming vragen en krijgen.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact op Neem contact op