Flow (marketing automation) maken
Een Flow wordt ook wel een 'marketing funnel' genoemd. Dit is een proces van een aantal stappen die achter elkaar worden afgespeeld. Vaak wordt een Flow gestart op je website doordat een website bezoeker een Flow triggert door middel van een popup formulier.
Flow maken
Het maken van een Flow begint eigenlijk al voordat je het systeem in duikt. Denk eerst goed na over alle stappen van een Flow. Wat is je uiteindelijke doel? Welke stappen zijn er nodig om hier te komen?
Dit is een voorbeeld van mogelijke Flow:
Een website bezoeker vult op jouw website zijn e-mail in op een popup dat hij ziet. De Flow begint te lopen:
- hij wordt toegevoegd aan je mailinglijst en krijgt het label 'geintereseerd'.
- hij krijgt een mail met een e-book
- 2 dagen later krijgt hij nog een mail met extra tips
- na 1 dag ontvangt hij een e-mail met een aanbieding
- op datzelfde moment krijg jij een melding zodat je deze prospect wellicht kunt benaderen
In een aantal geautomatiseerde stappen raakt deze prospect bekend met je bedrijf.
Al deze stappen maak je via het menu: Flows > Flow overzicht > Nieuw.
Vervolgens kun je je Flow gaan opbouwen aan de hand van een aantal Flow stappen.
De voorbeeld Flow zou er zo uit kunnen zien: